共同注視における意図理解の構成論的モデル 金野 武司,橋本 敬 概要: コミュニケーションの原型的能力として注目される乳幼児の行動の1つに共同注視行動がある。 この行動の捉え方として,乳幼児が他者の意図を理解し,対象を主体的に見ることが重要であるという指摘がある。 そこで本論では,共同注視行動の主体的側面の理解を目的として,構成論的アプローチを用いた計算論的なモデルの構成を試みる。 このモデルは,親の顔やオブジェクトを注視する行動を強化学習によって獲得する。 その獲得過程で,体験する親の視線方向とオブジェクトの配置方向を頻度分布に蓄積し, この頻度分布を用いて親の視線方向からオブジェクトの配置方向を連想する。 このモデルをコンピュータシミュレーションに実装した結果, 親の視線方向からオブジェクトを連想することで, 親の視線が指し示す方向にある視界外のオブジェクトを注視できるようになることが確認された。 キーワード: 共同注視,他者の意図理解,乳幼児の主体性,構成論的アプローチ Developmental Construction of Infant's Joint Visual Attention as Understanding Intentionality Takeshi Konno and Takashi Hashimoto Abstract: Joint visual attention is thought of as a basis of infant's communication ability. The importance of subjectivity of the joint attention is pointed out. Namely, infants understand others' intentions and subjectively gaze at the others' gazing points. In this paper, for understanding the subjective aspect of the behavior, we constructed a computational model with constructive approach. The model acquires behavior of gazing at mother's face and objects through reinforcement learning. In the process of acquisition, the model stores the time series relations between mother's eye directions and placement direction of objects as a frequency distribution. Using the distribution, the model associates mother's eye direction with the placement direction of objects. As results of computer simulations, we confirmed that the model could acquire the behavior of joint visual attention. Furthermore, the model can gaze at an object beyond sight following the association. Keywords: Joint Visual Attention, Understanding Others' Intentions, Infant's Subjectivity, Constructive Approach.