ニュース・イベント

お知らせ

教育における生成AIの利用について

教育における生成AIの利用について

理事(学生・教育、国際担当)・副学長
飯田 弘之

学生・教職員の皆さんへ

 近年の人工知能(AI)技術の急速な発展に伴い、文章、画像、音声、プログラムコード等を生成する「生成AI」が登場し、その正確性や質が日々向上していることから、社会的な関心が高まっています。だれでも手軽に生成AIを利用できる環境が整いつつあり、今後は確実に我々の生活に浸透することが見込まれます。生成AIを上手に利用することで、人間の知的活動を部分的に補完し、学術的にも産業的にも大きな成果が達成されることが期待できます。

 北陸先端科学技術大学院大学は、世界水準の教育と研究を行い、科学技術創造により次代の世界を拓く指導的人材を育成することを理念としています。このために、学習の質を向上させ、深い学びを実現し、ひいてはAI創発(AIと人間の生産的協働)の活用を通じて社会や産業界のリーダーを育成することを目的として、生成AIツールを教育現場で利活用することを推奨します。さらには、生成AIの新しい利用方法を自身で考えてみることも薦めます。

 一方で、大学院での学習において重要なことは、問題発見および解決法について自身で考え、行動することです。学習の主体は学生自身です。誤った利用、すなわち問題に取り組む主体を生成AIに担わせることは、学生自身の能力の育成を阻害することになります。生成AIについて十分な知識を持ち、正しく使いこなす方法を身につけてください。

 また、生成AIには技術的な課題も存在しており、いくつかの懸念やリスクが指摘されていますので、慎重に対応することが重要です。生成AIを使用して得た内容に関しては利用者が全責任を負うことになります。下記の事項に留意して生成AIを活用してください。

●教育において基本的に注意すべき事項

[学生向け]
・授業での生成AIの使用に関しては、担当教員からの指示にしたがってください。
・レポート等の作成において生成AIを利用した場合は、その旨を明記してください。
[教員向け]
・担当授業において、学生に対して生成AIの利用方法を明確に指示・説明してください。
・課題・レポートに対して生成AIがどのように回答するかについて事前に確認した上で、生成AIによって容易に解答が得られないように工夫して出題してください。
・採点・評価において、生成AIの使用の有無に配慮し、学生間の公平性が担保されるよう留意してください。
[共通]
・生成AIを搭載したソフトウェアを使用することにより、無意識に生成AIを利用している場合があります。使用するソフトウェアの環境設定に注意してください。
・個人情報や機密情報を意図せず入力してしまうことに対処するために、生成AIを利用する際にはオプトアウト(入力したデータのAI学習への使用を停止)を申請することを強く推奨します。その他、対話履歴の保存を無効化することにより、自身が入力したデータをAI学習に利用されないようにすることも可能です。適宜設定してください。

●データ入力に際して注意すべき事項 [共通]

・入力したデータは第三者(生成AIの開発会社)に開示されることとなるため、以下のような秘匿性の高い情報は入力しないでください。
- 個人(を特定可能な)情報
- 企業との共同研究において秘密保持契約(NDA)などを締結して取得した情報
- 大学や研究室の機密情報

●出力を利用する際に注意すべき事項 [共通]

・生成AIの基盤技術の一つである大規模言語モデルは、ある単語列の次に用いられる可能性が確率的に高い単語を出力することにより自然な文章を生成しますが、生成内容には虚偽が含まれている可能性があります。
- 出力の内容を鵜呑みにせず、常に批判的な姿勢を保ちながら真偽を確認し、それを利用する際には必要な修正を加えてください。
- 出力には個人に関する虚偽の情報が含まれる可能性があります。虚偽の個人情報を利用することにより名誉毀損に該当する可能性があることに注意してください。
・レポート等の一部分に出力をそのまま利用することは剽窃(不正行為)とみなされる場合がありますので、細心の注意を払ってください。
・出力が既存の著作物と同一/類似しており、これを利用することにより著作権侵害になる可能性があります。出力を利用する場合は、既存の著作物との類似性の調査を行ってください。

------------------------------------------------------------------------------------------------

The Use of Generative AI in Education

Trustee (Vice President)
IIDA Hiroyuki

To Students and Faculty Members,

Given the rapid advancement of artificial intelligence (AI) technology in recent years, there has been an emergence of "generative AI" tools capable of producing texts, images, audio, program codes, etc. As their accuracy and quality continue to improve, concerns in society are growing about their use. User-friendly environments for using generative AI are being established, and generative AI will undoubtedly permeate into our daily lives. Skillful utilization of generative AI holds the potential to partially complement human intellectual activities, leading to significant achievements in both academe and industry.

The mission of JAIST is to foster leaders capable of contributing discoveries and technologies to the world of science and technology through applying superior education and research in an ideal academic environment. With this goal in mind, we need to enhance the quality of learning, achieve profound understanding, and furthermore foster leaders in society and industry through the productive collaboration between humans and AI. To this end, JAIST supports the utilization of generative AI tools in education. In addition, we encourage students to explore novel and practical applications of generative AI on their own.

At the same time, an essential aspect of graduate studying is developing the ability to independently contemplate and act on problem detection and problem-solving methods. Thus, the primary agents of learning are the students themselves. Improper utilization, of AI, such as entrusting the task of tackling research or academic problems to generative AI, would impede the development of the students' capabilities. We strongly encourage students to acquire sufficient knowledge about the strengths, weaknesses and proper role of generative AI, and learn how to best utilize it properly.

As generative AI is currently faced with various technical issues, and several concerns and risks have been identified; it is therefore important that it be used carefully. Users must take responsibility for the content obtained from generative AI.

Please keep the following points in mind when using generative AI.

●Essential Points to Note in Education

[For students]
・Concerning the use of generative AI in class, follow the instructions given by the lecturers.
・In cases where you employ generative AI for creating a report or working on an assignment, explicitly state the fact that you have used it.
[For faculty]
・Provide explicit instructions and explanations to students about how to utilize generative AI in the lecture in charge.
・Verify in advance how generative AI answers questions in assignments and reports, and design questions so that generative AI cannot easily produce plausible answers.
・To ensure fairness among students, take into consideration the use of generative AI when evaluating and grading students' answers.
[For students and faculty]
・Employing software that incorporates generative AI may lead to inadvertent utilization of generative AI. Pay attention to the software's environment settings.
・Before using generative AI, it is highly recommended to apply for opt-out (prohibition of using input data for AI learning) to avoid unintentional input of personal or confidential information. It is also possible to disable the saving of conversation history to prevent others from using your input data for AI learning. Adjust the settings appropriately.

●Points to Note in Data Input [For students and faculty]

・Do not input highly confidential information such as the following, because input data are disclosed to a third party (the generative AI company).
- Personally identifiable information
- Information subject to non-disclosure agreement (NDA) in collaborative research with companies
- Confidential information of JAIST and laboratories

●Points to Note in the Use of Generative AI Output [For students and faculty]

・A large language model, one of the core technologies in generative AI, produces plausible texts by repeatedly predicting the most likely word after a given word sequence. However, the generated content may potentially include errors and falsehoods.
- Do not accept the output as it is. Always maintain a critical attitude, confirm its accuracy, and make necessary modifications when using it.
- The output may include false personal information. Note the possibility of leading to defamation by using it.
・Using output without any changes in parts of reports or other submissions can be considered plagiarism, and thus an act of academic misconduct. Pay careful attention.
・Using output which is the same as, or similar to, existing copyrighted material may potentially constitute copyright infringement. When utilizing AI output, compare its similarity with existing copyrighted source material.

PAGETOP